V mateřské škole se řeč dětí rozvíjí přirozeně každý den – při hrách, písničkách, pohádkách i běžné komunikaci. Pedagogové MŠ můžou rozvoj řeči podporovat, složitější a komplexní procvičování by však mělo být zodpovědností logopeda, stejně jako přesná identifikace potíží s výslovností, slovní zásobou nebo plynulostí řeči. Jak by měla vypadat spolupráce mezi pedagogy v mateřské škole a logopedy? Kdo má jakou roli? Přinášíme přehledné shrnutí.
Role učitele MŠ v rozvoji řeči dětí
Učitel mateřské školy může vytvářet prostředí, kde děti komunikují přirozeně, s jistotou a radostí.
Jak mohou učitelé v MŠ přispět k rozvoji řeči?
👅 Každodenní podpora řečového vývoje
Zapojování jazykových her, říkanek, písniček a rozhovorů do běžných aktivit.
👀 Pozorování a včasná identifikace obtíží
Sledování vývoje řeči u jednotlivých dětí a zaznamenávání případných odchylek (např. opožděný nástup řeči, nesrozumitelná výslovnost, omezená slovní zásoba). Přesná diagnostika by však měla jít za logopedem.
💬 Komunikace s rodiči
Upozornění rodičů na případné problémy a doporučení konzultace s logopedem.
🤝 Spolupráce s logopedem
Předávání informací o pokrocích dětí a zařazování doporučených cvičení do programu školky.
Příklad z praxe:
Učitelka si všimne, že pětiletý Matěj mluví velmi rychle, často polyká koncovky slov a jeho řeč je pro ostatní děti obtížně srozumitelná. Místo toho, aby ho hned opravovala, začne s celou třídou hrát hry na zpomalené vyprávění či rytmizaci řeči. Zároveň doporučí rodičům návštěvu logopeda, se kterým dál spolupracuje.
Role logopeda v podpoře řečového vývoje
Logoped je odborník, který se specializuje na diagnostiku a terapii poruch řeči a jazyka. Pracuje individuálně i skupinově s dětmi, které mají obtíže, a pomáhá jim mimo jiné osvojit si správnou výslovnost, rozšířit slovní zásobu, překonat koktavost a nepřetěžovat hlasivky.
Jaká je role logopeda?
Diagnostika řečových a jazykových obtíží – posouzení řečového vývoje dítěte a určení, zda potřebuje speciální podporu. První impuls k prověření obtíží může dát dětský lékař, rodič nebo učitel v MŠ, který je s dítětem v dennodenním kontaktu.
Jaká je role logopeda?
Diagnostika řečových a jazykových obtíží 👅
Posouzení řečového vývoje dítěte a určení, zda potřebuje speciální podporu. První impuls k prověření obtíží může dát dětský lékař, rodič nebo učitel v MŠ, který je s dítětem v dennodenním kontaktu.
Individuální terapie 👤
Sestavení plánu logopedické terapie podle potřeb dítěte.
Doporučení pro rodiče a učitele 📝
Návrh aktivit, které mohou pedagogové i rodiče zařadit do běžné komunikace s dítětem.
Spolupráce s učiteli a školkou 🤝
Poskytování konzultací a metodické podpory pedagogům.
Příklad z praxe:
Logoped si všimne, že čtyřletá Klárka má potíže s hláskami „r“ a „ř“. Při setkání s rodiči a učitelkou vysvětlí, jak mohou společně podpořit její vývoj. Učitel ve školce zařadí foukání do brčka a soustředí se na to, aby poskytoval správný řečový vzor při výslovnosti hlásek R, Ř. Rodiče mohou posilovat řečové dovednosti v domácím prostředí, třeba pomocí pohybových her.
Měli byste vědět
Rodič je během logopedické terapie většinou přítomen, řádně zaučen a od logopeda má přesné postupy, jak doma trénovat, cvičit a správně stimulovat řeč.
Co se týče učitele, přímé „logopedické a artikulační“ úkoly nevykonává, ale může řeč stimulovat výše zmíněnými způsoby.
Jak může spolupráce mezi učitelem a logopedem vypadat?
Sdílení informací 💬
Učitel tráví s dítětem více času než logoped a může si všimnout změn v jeho řeči dříve než kdokoli jiný. Pravidelná komunikace mezi učitelem a logopedem pomáhá efektivně sledovat pokroky dítěte.
Jak to vypadá v praxi?
→ Učitel si všimne, že dítě má potíže s určitou hláskou, a doporučí rodičům návštěvu logopeda.
→ Rodiče nebo logoped podle potřeby informují učitele o komunikačních strategiích, které je vhodné aplikovat v interakci s dítětem.
Začlenění logopedických cvičení do běžné výuky 👅
Učitel by neměl suplovat logopeda, ale může nenásilně začlenit logopedické prvky do běžného dne.
Jak na to?
→ Dechová cvičení – před zpíváním si děti mohou foukat do peříčka nebo nafukovat tváře.
→ Oromotorické hry – jazykové rozcvičky jako „tlačíme jazyk na horní patro“ nebo „kroužíme jazykem po rtech“.
→ Slovní fotbal – hra na rozšiřování slovní zásoby a podporu sluchového vnímání.
Vzdělávání učitelů v oblasti logopedie
Pedagogové nemusí být logopedy, ale základní povědomí o řečovém vývoji a běžných obtížích jim může pomoci rychleji reagovat na potřeby dětí.
Co může pomoci?
— Workshopy s logopedem na téma „Jak poznat řečové obtíže u dětí?“
— Spolupráce s klinickými logopedy a pravidelné konzultace.
— Pomůcky jako Logopedický kufr, které pomohou zařadit do každého dne cvičení na podporu a rozvoj komunikačních dovedností.
Jak se vzájemně informovat o řečových dovednostech dítěte?
Učitele v MŠ může informovat pouze rodič. Logoped bez souhlasu rodiče nemůže poskytovat žádné informace. Spolupráce logopedů a pedagogů je nicméně velmi důležitá.
Logoped a učitel mateřské školy nejsou konkurenti, ale tým, který má stejný cíl – podpořit děti v rozvoji řeči tak, aby mohly sebevědomě komunikovat. Když se spojí odborné znalosti logopeda s každodenní péčí pedagoga, výsledky se můžou dostavit rychleji.