Představte si děti, které si hrají na obchod. „Já budu prodávat zmrzlinu!“ vykřikne Terezka a hrdě si stoupne za improvizovaný stánek. „Já chci dvě jahodové!“ odpoví Filip a podává imaginární peníze. Mezitím se připojí Kuba a zeptá se: „Můžu si koupit čokoládovou?“ Tato hra je příkladem, jak děti přirozeně rozvíjejí pragmatickou rovinu řeči. Učí se, jak požádat o věc, reagovat na ostatní a zapojovat se do dialogu. Pragmatika řeči je pro děti nezbytná, aby mohly efektivně komunikovat ve skupině, vyjadřovat své myšlenky a porozumět druhým. Co dalšího byste o ní měli vědět?
Co je pragmatická rovina řeči?
Pragmatická rovina řeči pomáhá porozumět řeči v určitém kontextu. Bez ní by komunikace mohla být nejasná nebo nesprávně interpretována. Řeší, jak děti používají jazyk v praxi, tedy ve skutečných sociálních situacích. Zahrnuje několik důležitých dovedností:
— Vyžádání a oznámení 📢 Schopnost požádat o pomoc, vyjádřit přání nebo informovat o situaci („Potřebuji pastelku.“ nebo „Už jsem úkol dokončil.“).
— Vedení dialogu 💬 Děti se učí střídat role mluvčího a posluchače, naslouchat druhým a reagovat na jejich sdělení.
— Vyjadřování vztahů a emocí 🌱 Porozumění ironii, humoru, paralingvistickým jevům v řeči (tón hlasu, intonace…) a vícevýznamovosti. Používání řeči k vyjádření svých pocitů, postojů nebo vztahů k ostatním.

Pragmatická rovina také zahrnuje neverbální složky komunikace, jako je mimika, gestikulace a oční kontakt nebo posturika: držení těla, postavení vůči druhým, či haptika: doteky (například podání ruky), které pomáhají dětem lépe porozumět významu sdělení a navázat kontakt s okolím.
Proč je pragmatika důležitá?
Schopnost efektivní komunikace je klíčová pro úspěch dětí v sociálních interakcích i ve vzdělávacím procesu. Pragmatická rovina řeči jim umožňuje:
— Budovat vztahy 🤝🏻 Díky komunikaci si děti nacházejí kamarády, řeší konflikty a zapojují se do skupinových aktivit.
— Dosahovat cílů 🎯 Pomocí řeči děti prosazují své potřeby a vyjednávají, například při hrách nebo při práci na společném projektu.
— Zvládat sociální situace 💬 Rozumět pravidlům konverzace, například čekat na svou řadu v dialogu nebo respektovat názory ostatních.
Děti s omezenými pragmatickými dovednostmi mohou mít problémy s navazováním vztahů, nedorozuměním nebo izolací od kolektivu.

Jak mohou pedagogové pragmatiku podpořit?
Pragamatickou rovinu řeči lze rozvíjet i pomocí her. Zkuste třeba:
Hry na role 🩺
— Hry jako „obchod“, „restaurace“ nebo „lékař“ učí děti přirozeně používat řeč k vyjadřování potřeb. Učí se také reagovat na druhé. Například: „Co si přejete?“ – „Prosím, jeden rohlík.“
Dialogy při aktivitách 💬
— Povzbuzujte děti, aby popisovaly, co dělají, nebo se ptaly ostatních. Například při stavbě z kostek: „Umíš si představit, kdo by v tom domku mohl bydlet?“ – „Třeba různá zvířátka. Kočky, psi, prasátka.“
Práce s příběhy 🐺
— Čtěte dětem pohádky a ptejte se na jejich názory: „Proč myslíš, že to vlk udělal?“ nebo „Jak se asi cítila Karkulka?“
Podpora neverbální komunikace 🙌🏻
— Učte děti, jak používat mimiku a gesta. Můžete zahrnout aktivity, jako je „hádání emocí“ podle výrazu tváře.
Vzorové chování ☝🏻
— Modelujte správné chování během komunikace. Například při konverzaci zdůrazněte střídání rolí: „Teď budu mluvit já, a pak se zeptám na tvůj názor.“
Na co si dát pozor
Pokud dítě často přerušuje konverzaci, nedokáže udržet téma hovoru nebo má potíže s reakcí na druhé, může to být signál, že potřebuje více podpory. Děti s problémy v pragmatice řeči mohou mít potíže i s pochopením sociálních pravidel, což může vést k nedorozuměním nebo frustraci.
Pragmatická rovina řeči je základem pro efektivní komunikaci a budování vztahů. Pedagogové mohou její rozvoj podpořit přirozenými aktivitami, jako jsou hry, vyprávění příběhů a modelování správné komunikace. Když dětem pomůžeme zvládnout pragmatiku řeči, dáme jim nástroj, který jim umožní se úspěšně zapojit do dění nejen ve školce, ale i v širším sociálním prostředí.