Představte si následujicí situaci: Děti sedí v kroužku a paní učitelka drží obrázek stromu. „Co vidíte?“ ptá se. Jeden chlapec odpoví „strom“, druhé dítě dodá „větve“, třetí překvapí slovy „koruna stromu“. Stejný obrázek, ale každé dítě použilo jiný výraz. Tento jednoduchý příklad ukazuje rozdíly ve slovní zásobě dětí a také to, jak se jejich jazykové schopnosti vyvíjejí. Slovní zásoba není jen seznam slov, která děti znají – je to nástroj, který jim umožňuje pojmenovávat svět, vyjadřovat myšlenky a porozumět okolnímu dění.
Co je slovní zásoba a proč je důležitá?
Slovní zásobu lze rozdělit na:
Pasivní slovní zásobu
To jsou slova, kterým dítě rozumí, ale ještě je aktivně nepoužívá. Pasivní slovní zásoba je vždy větší než aktivní a tvoří základ pro budoucí rozšiřování slovníku.
Aktivní slovní zásobu
Jedná se o slova, která dítě dokáže používat v komunikaci. Aktivní slovník se postupně rozvíjí a během předškolního věku obsahuje několik tisíc slov.
Slovní zásoba umožňuje dětem vyjádřit myšlenky, sdělit potřeby a lépe porozumět světu kolem sebe. Čím bohatší slovník dítě má, tím lépe se orientuje v komplexnějších situacích, snadněji navazuje vztahy s vrstevníky i dospělými a úspěšněji zvládá školní výuku.
Vývoj slovní zásoby podle věku
— Od narození do jednoho roku
Hovoříme o takzvaném předřečovém období. V této době začínají děti nejdříve broukat, žvatlat a rozumět prvním pojmům. Nakonec používají svá první slova. Můžete si všimnout, že dítě začíná chápat jednotlivé pokyny, napodobuje zvuky a slova. Jeho slovník obsahuje jednoduché výrazy jako „máma“, „bác“, „pápá“ a podobně.
— Vlastní vývoj řeči
Řeč se následně velmi vyvíjí a mění. Dítě se ptá na otázky jako: „Co to je?“ nebo „Kde je?“. Kolem třetího roku přidává všetečnou otázku: „Proč?“. Aktivně používá první věty a osvojuje si gramatickou strukturu jazyka.
— Předškolní věk
Dochází k výrazné akceleraci ve vývoji pasivní i aktivní slovní zásoby. Dítě už zvládá složitější věty, skloňuje, časuje a rozšiřuje svůj slovník. Aktivně i pasivně se orientuje v čase i v prostoru, začíná rozumět věcem, které se ději doopravdy, nebo jenom jako. Objevuje se první pochopení přenesených významů, slovník dítěte výrazně narůstá, rozvíjí se schopnost chápat složitější děje a používat jazyk v různých kontextech.
Proč je důležité rozlišovat přenesené významy?
Slovní zásoba není jen o jednotlivých slovech, ale i o jejich významových odstínech. Přenesené významy, jako jsou metafory, pořekadla a přísloví, učí děti abstraktnímu myšlení a hlubšímu porozumění jazyku. Například pochopení pořekadla „Bez práce nejsou koláče“ vyžaduje nejen znalost jednotlivých slov, ale i schopnost interpretovat jejich smysl v kontextu. Děti se s těmito jevy setkávají v pohádkách, příbězích a běžné komunikaci.
Jak podpořit rozvoj slovní zásoby u dětí?
Pedagogové mateřských škol můžou přispět k tomu, aby děti rozšiřovaly svůj slovník. Jak na to?
- Vytvářejte bohaté jazykové prostředí
— Používejte širokou škálu slov a podporujte děti, aby se ptaly na jejich význam.
— Představujte nové pojmy prostřednictvím příběhů, her a obrázků. Například při čtení pohádky vysvětlete méně známá slova jako „mýtina“ nebo „roubenka“.
- Hrajte jazykové hry
— Hry jako „Slovní fotbal“ nebo „Najdi slovo na…“ pomáhají dětem procvičovat jejich aktivní slovní zásobu.
— Hádanky učí děti chápat přenesené významy: „Co je to? Má to hlavu, ale nemyslí to, má to nohy, ale nechodí to.“
- Podporujte vyprávění
— Povzbuzujte děti, aby popisovaly své zážitky, například „Co jsi dnes dělal?“
— Hrajte si na vymýšlení příběhů. Například začněte větou „Jednoho dne se stalo něco kouzelného…“ a nechte děti pokračovat.
- Zařazujte přenesené významy do běžné řeči
— Při jídle zkuste použít metafory, například „Tohle je sladké jako med.“ Pak se dětí zeptejte, co by mohlo být ještě tak sladké.
— Při hrách venku vysvětlete pořekadla jako „Tichá voda břehy mele.“
- Rozvíjejte slovní paměť
— Cvičení jako „Opakuj po mně“ pomáhá dětem zapamatovat si nové pojmy. Začněte jednoduchými slovy a postupně přidávejte složitější.
Význam pro budoucnost dětí
Kdo ovládá spoustu slov, dokáže zpravidla i lépe komunikovat. Děti s rozvinutou slovní zásobou:
— Snadněji rozumí učivu ve škole
— Lépe zvládají sociální interakce s vrstevníky i dospělými
— Jsou schopné přesněji vyjádřit své myšlenky a pocity
Doporučení pro pedagogy
Věnujte pozornost individuálním potřebám dětí. Některé děti můžou potřebovat více podpory při osvojování nových pojmů.
Spolupracujte s rodiči. Rodiče můžou doma rozšiřovat slovní zásobu dětí pomocí knih, her a společných aktivit.
Využívejte každodenní situace. Například při obědě se ptejte, jak by děti popsaly chuť jídla, nebo při procházce venku objevujte nová slova spojená s přírodou.
Odborná supervize textu
Mgr. Eva Kolesová
– klinická logopedka, spoluautorka logopedického kufru