Věděli jste, že motorický vývoj je úzce propojen s vývojem řeči? Zjistěte, co všechno byste o propojení těchto dvou oblastí měli vědět.
Když si představíte malé miminko, které se postupně všechno učí, všimnete si, že jeho raný vývoj spočívá především v rozvoji pohybu, těla a zároveň řečových projevů. Miminko se v průběhu prvního roku nejdříve začíná otáčet, postupně leze, chodí, objevuje svět všemi smysly a zároveň u toho brouká, žvatlá, začíná nám rozumět. V roce začíná používat svá první slova. Ale jedním rokem psychomotorický vývoj určitě nekončí, naopak pokračuje dál.
Platí, že se děti učí řečové dovednosti mimo jiné i při pohybu. Když běhají, skáčou, tleskají nebo napodobují zvířata, propojují řeč s motorikou. Lépe si pak zapamatují nové pojmy i jazyková pravidla. Jaké pohybové aktivity můžete zkusit?
Proč propojit pohyb a řeč?
Děti v předškolním věku mají přirozenou potřebu pohybu a zároveň jsou ve fázi intenzivního rozvoje řeči. Pohybové aktivity zapojují různé části mozku, což pomáhá posilovat paměť, koncentraci i schopnost kombinovat slova do vět.
Děti si lépe zapamatují slova, pokud je spojí s konkrétním pohybem. Když například při vyslovení slova „skákat“ skutečně skáčou, jejich mozek propojí slovo s pohybovým vzorem a snadněji si ho zapamatují.
Ve zkratce: Proč propojit pohyb a rozvoj řeči?
→ Lepší zapamatování slov – Pohyb dětem pomáhá dětem vnímat význam slov a uchovat si je v paměti.
→ Podpora artikulace a rytmu řeči – Rytmické pohybové aktivity zlepšují schopnost rozkládat slova na slabiky a uvědomovat si strukturu a délku slov. Hrubá motorika je propojená s jemnou motorikou, grafomotorikou a také tou nejjemnější motorikou – motorikou mluvidel.
→ Přirozený rozvoj slovní zásoby – Děti se učí nová slova hravě a intuitivně.
→ Podpora soustředění – Kombinace pohybu a jazyka pomáhá dětem lépe se soustředit. Zároveň se aktivně zapojí do výuky. Pohyb je v dětském věku naprosto přirozený i v procesu učení!
Jaké pohybové aktivity podporují rozvoj řeči?
Rytmické cvičení: Tleskání, skákání a pohybová říkadla 👏
Rytmus hraje důležitou roli ve vývoji řeči. Děti si skrze rytmická cvičení lépe uvědomují slabiky, délku slov a melodii jazyka.
Jak na to v praxi:
→ Tleskání do rytmu – pedagog říká slova nebo krátké věty a děti tleskají na každou slabiku. Například slovo „ba-bič-ka“ = tři tlesknutí.
→ Dupání podle délky slov – krátká slova znamenají jedno dupnutí, dlouhá dvě nebo více (např. „pes“ = jedno dupnutí, „motocykl“ = tři).
→ Rytmická říkadla s pohybem – děti se pohybují podle rytmu básničky a doprovází ji gesty, mimikou, pohyby. Jistě každý zná říkanku „Kutálí se ze dvora velikánská brambora…“. Je to krásná říkanka, u které děti (i nemluvící) zapojují pohyb, učí se nápodobou, rozvíjí porozumění a postupně i řeč.
Příklad hry:
Děti vytvoří kruh a pedagog říká: „Jmenuj tři zvířata, která mají čtyři nohy!“ Každé dítě, které odpoví, musí při každém slově vyskočit nebo zatleskat: „PES – KOČKA – KRÁVA“ (tři tlesknutí).
Hry s napodobováním pohybů a gest 🙋🏻♀️
Napodobování pohybů pomáhá dětem lépe pochopit význam slov a rychleji si je zapamatovat.
Jak na to v praxi:
→ Napodobování zvířat – pedagog řekne název zvířete a děti předvedou jeho pohyb (medvěd jde pomalu, žába skáče, had se plazí).
→ Pantomima slov – děti si losují kartičky se slovy (např. vítr, slunce, auto) a musí je předvést pohybem, zatímco ostatní hádají.
→ Pohybové pohádky – při čtení pohádky děti napodobují pohyby postav („Karkulka jde lesem“, „vlk se schovává“).
Příklad hry:
Učitel řekne: „Jak letí pták a jak plave ryba?“ Děti napodobují pohyb a zároveň říkají, co dělají. Tento způsob pomáhá propojit pohyb s jazykem.
Dechová cvičení 💨
Při dechových cvičení je důležitý nádech nosem a výdech ústy. Nádech ústy, zvedání ramen a podobně nejsou při dýchání správné.
Jak na to v praxi:
→ Hra na vítr – děti napodobují sílu větru (jemný vánek vs. silná bouře).
→ Foukání do peříčka nebo bublifuku – děti běhají po třídě a foukají bubliny.
→ Dechový závod – kdo nejdál odfoukne papírovou kuličku po stole?
Příklad hry:
Učitel řekne: „Zkus fouknout jako jemný vánek… a teď jako silný vítr!“ Děti se učí kontrolovat sílu dechu, což pomáhá při správné artikulaci.

Prostorové hry pro rozvoj předložek 🏃♂️
Mnoho dětí má potíže se správným používáním předložek (na, pod, vedle, mezi). Pohybové hry jim pomáhají tyto pojmy lépe pochopit.
Jak na to v praxi:
→ „Najdi něco PŘED tebou!“ – děti běhají a ukazují předměty podle pokynů.
→ Překážková dráha – děti skáčou „přes“ kruhy, plazí se „pod“ stolem.
→ Hry se schováváním – „Schovej se ZA skříň!“
Příklad hry:
Pedagog říká: „Dej míček POD stůl! A teď HOĎ míček NAD hlavu!“ Děti si osvojují správné použití předložek v praxi.
Jak šikovně začlenit pohyb do běžné výuky?
→ Pohybová cvičení jako součást ranního kruhu 🙆🏻♀️
Každé ráno lze začít s krátkou pohybovou hrou spojenou s jazykem.
→ Přechody mezi aktivitami 🎵
Místo prostého přesunu dětí z jedné činnosti do druhé lze využít krátké pohybové říkanky.
→ Propojení s hudbou 🎺
Písničky a taneční hry pomáhají dětem vnímat jazyk přirozeně.
→ Opakování slovní zásoby pohybem 🤌
Například při učení nových slov mohou děti ke každému pojmu přidat odpovídající gesto.
Měli byste vědět
Pokud hledáte další tipy, jak s dětmi procvičovat řečové dovednosti, spojte se s logopedem. Můžete lépe zohlednit potřeby jednotlivých žáků. Zkusit můžete I Logopedický kufr, preventivní nástroj na podporu komunikačních schopností dětí v mateřské škole. Nenahrazuje však logopedickou diagnostiku a terapii, kterou provádí logoped.