Dítě tráví ve školce několik hodin denně – ale většinu času je doma. Právě tam se odehrává nejdůležitější část řečového vývoje. Pokud rodiče vědí, jak mohou přirozeně podpořit řeč svých dětí, výsledky na sebe nenechají dlouho čekat. Zjistěte, jak je zapojit a motivovat, aby se školkou a případně i s logopedem spolupracovali na rozvoji komunikačních dovedností.
Proč je spolupráce s rodiči klíčová?
Řeč se nevyvíjí jen při řízených aktivitách – formuje se v každodenních situacích. Děti se učí jazyk přirozeně tím, že slyší mluvené slovo, napodobují dospělé a mají možnost aktivně komunikovat. Pokud se rodiče zapojí a budou vědomě podporovat komunikaci doma, dítě bude dělat pokroky mnohem rychleji.
— Každodenní kontakt: Dítě doma tráví většinu času. Jde o ideální prostor pro přirozený rozvoj řeči.
— Bezpečné prostředí: Doma se dítě cítí uvolněně a nemá ostych z chyb.
— Posilování školkových aktivit: To, co dítě procvičí ve školce, může doma upevnit a rozvíjet dál.
Zapojení rodičů neznamená, že budou muset doma dělat složité a časově náročné úkoly. Naopak, jde o jednoduché aktivity, které se snadno začlení do běžného dne.
Jak rodiče zapojit? Praktické tipy pro pedagogy
1. Ukažte rodičům, že rozvoj komunikace nemusí být složitý
Mnoho rodičů se obává, že nedokážou své dítě naučit mluvit. Pokud dítě nemá logopedem diagnostikovanou narušenou komunikační schopnost, ujistěte rodiče, že není důvod k obavám. Stačí věnovat pár minut denně hrám se slovy, rytmizaci, čtení knížek nebo krátkým rozhovorům, a tím přirozeně podpoří rozvoj řečových a jazykových schopností svého dítěte.
2. Doporučte jednoduché aktivity do běžného dne
Nepotřebují speciální pomůcky ani složitá cvičení.
Kdy můžou rodiče řečové a jazykové dovednosti s dětmi trénovat?
— Při jídle: „Jak chutná polévka? Je horká, nebo studená?“
— Při oblékání: „Jakou má barvu tvoje tričko?“
— Na procházce: „Podívej, auto! Jaký má zvuk?“
— Večer před spaním: „Co se ti dnes nejvíc líbilo?“
3. Podpořte vyprávění příběhů
Vyprávění podporuje nejen slovní zásobu, ale i logické myšlení a schopnost formulovat věty. Doporučte rodičům, aby dětem četli pohádky nebo společně vymýšleli vlastní příběhy. Po přečtení knížky si můžou rodiče s dětmi povídat o jejím obsahu, ptát se, co se dítěti líbilo, co by udělalo jinak než hlavní hrdina pohádky.

4. Vysvětlete význam zpěvu a říkanek
Zpívání a rytmické říkanky pomáhají dětem se slovní zásobou, melodikou jazyka i rozpoznáváním slabik. Rodiče mohou dětem zpívat známé písničky nebo spolu rytmicky tleskat při básničkách. Pokud se v písničkách objeví neznámá slova, měli by je rodiče dětem vysvětlit (např. „Skákal pes přes oves“ – co je to oves?).
5. Pracujte s rodiči pravidelně
— Sdílejte tipy na třídních schůzkách.
— Posílejte domů krátké návody na hravá cvičení.
— Uspořádejte workshop nebo krátkou ukázkovou hodinu, kde rodičům prakticky předvedete, jak s dětmi pracovat.
Jak motivovat rodiče, aby se zapojili?
Rodiče často řeší nedostatek času nebo si nejsou jistí, jak dítě správně vést. Důležité je ukázat jim, že i malé kroky mají velký význam.
💡 Buďte pozitivní: Místo upozorňování na nedostatky dítěte vyzdvihněte jeho pokroky.
💡 Povzbuzujte děti, aby rodičům vyprávěly, co se ve školce dělo. Zároveň motivujte rodiče, aby se dětí aktivně ptali, co během dne zažily. Každý den můžete na nástěnku napsat hlavní body programu, aby rodiče měli konkrétní podněty k rozhovoru.
💡 Dejte jim konkrétní tipy: „Zkuste dnes při koupání říkat slovíčka začínající na S.“
💡 Přizpůsobte aktivity každému dítěti: Ne všechny děti mají stejné potřeby – rodičům dejte doporučení na míru.
💡 Ukažte jim výsledky: Pokud rodiče vidí pokroky dítěte, budou více motivovaní pokračovat.
Společný cíl: Radost z komunikace
Děti se nejlépe učí, když je to baví. A pokud rodiče pochopí, že mohou rozvoj řeči podpořit hravě a nenásilně, budou se do procesu zapojovat přirozeně. Spolupráce školky a rodiny je důležitá pro úspěšný rozvoj dětské řeči.
