Vyplazovat rovně jazyk. Zvednout ho ke špičce nosu. Tvarovat pusu do všemožných pozic. Na první pohled bláznivá cvičení, jenže právě tyto postupy můžou zásadně přispět ke správnému vývoji řeči u dětí i dospělých. Posilují svaly, které potřebujeme pro kvalitní výslovnost, ale také jedení nebo dýchání. Oromotorické schopnosti, tedy schopnosti koordinovat pohyby jazyka, rtů, měkkého patra, tváří a dolní čelisti, jsou nezbytné pro rozvoj řeči, ale i přijímání potravy či mimiku. Jak ještě víc podpořit správnou artikulaci, a tedy i schopnost komunikace?
Co je oromotorika a proč je důležitá?
Oromotorika znamená motoriku úst. Oromotorická cvičení jsou důležitá pro rozvoj pohybové koordinace artikulačních orgánů. Mezi pohyblivé artikulační orgány patří:
— Jazyk 😛 Pohyblivý sval, který formuje zvuky tím, jak se umisťuje vůči zubům a patru.
— Rty 👄 Ovlivňují výslovnost zejména sykavek a hlásek jako „m“, „b“ nebo „p“. Mají vliv také na vokály, hlásky V, F; koordinují proudění vzduchu, přesnou mimiku a důraz.
— Dolní čelist 😲 Poskytuje oporu při řeči a její pohyblivost je klíčová pro tvorbu různých zvuků. Také udržuje stabilitu a poskytují oporu pro rty a jazyk.
Správná koordinace těchto svalů umožňuje nejen správnou artikulaci, ale také zvládnutí složitějších řečových dovedností, jako je intonace, plynulost řeči, ale i polykání, přijímání potravy a dýchání.
Oromotorika je důležitá v každém věku
Oromotorické schopnosti neovlivňují výslovnost pouze u dětí v předškolním věku, u nichž se jejich nedostatečná schopnost může projevovat například nesprávnou výslovností. Oromotorika hraje roli i v pozdějším věku, u dospělých a seniorů – problémy s výslovností mohou přetrvávat i v dospělosti. Oromotorické obtíže mohou být způsobeny také například neurologickými onemocněními (například mozkovou mrtvicí, Parkinsonovou chorobou, roztroušenou sklerózou a podobně), traumaty nebo operacemi v oblasti hlavy a krku. A u menších dětí, než jsou předškoláci? I v jejich případě se již rozvíjejí oromotorické schopnosti. Už kojenci se v období sání učí správně ovládat svaly ústní dutiny, které jsou potřebné nejen pro řeč, ale také pro jedení, pití a dýchání.
Jak se oromotorické schopnosti rozvíjejí?
Oromotorika se vyvíjí přirozeně od raného dětství. Děti si postupně osvojují pohyby, které jsou nejprve spojené s jinými aktivitami, například sání, kousání nebo žvýkání a polykání. Tyto pohyby později přecházejí do cílené kontroly, která je nutná pro tvorbu hlásek a slov. Pokud je tento vývoj narušen, mohou se objevit problémy s výslovností a dalšími výše uvedenými schopnostmi, do dýchání po jídlo. Například děti, které nemají dostatečně vyvinuté svaly jazyka, mohou mít potíže s hláskami jako „r“ nebo „ř“. Naopak posilování těchto svalů prostřednictvím oromotorických cvičení může výrazně zlepšit schopnosti předškoláků.
Jak mohou pedagogové podpořit oromotoriku?
Pedagogové mateřských škol mají skvělou příležitost rozvíjet oromotorické schopnosti dětí pomocí hravých aktivit. Co můžete zkusit?
1. Hravá oromotorická cvičení
— Vyplazování jazyka 👅 Požádejte děti, aby jazyk vyplázly, zvedly ho ke špičce nosu nebo ho posunuly doprava a doleva. Posílí tak jeho pohyblivost.
— Cvičení se rty 👄 Nechte děti našpulit rty jako při foukání svíčky nebo se široce usmát. Tyto pohyby pomáhají správné výslovnosti hlásek.
— Foukání a sání 💨 Hry s brčkem (foukání do vody, sání papírových kuliček) rozvíjejí sílu dechu i svaly úst.

2. Zapojte příběhy
Vyprávějte příběhy a při vybraných pasážích zařaďte cvičení. Například:
— „Vítr foukal.“ – děti foukají přes našpulené rty 😙💨
— „Ptáček mával křídly.“ – děti pohybují jazykem z jedné strany na druhou 😋
3. Zpívejte, rytmizujte, čtěte
Zpívání písniček a rytmická říkadla podporují správné tempo řeči a pomáhají dětem s koordinací pohybů jazyka a dechu.
4. Modelujte správnou výslovnost
Při běžné komunikaci zdůrazňujte správné pohyby artikulačních orgánů. Například při vyslovování hlásky „r“ ukažte, jak jazyk vibruje za horními zuby 🦷
Na co si dát pozor
Ne každé dítě zvládá oromotorická cvičení stejně rychle. Pokud dítě dlouhodobě nedokáže provést základní pohyby, jako je zvednutí jazyka za horní zuby, může to signalizovat oslabení svalstva nebo jiný problém, který by měl řešit logoped. Také je důležité sledovat, zda děti při cvičeních nepoužívají jiné svaly jako kompenzaci, například pohyb celé brady místo izolovaného pohybu jazyka.
Odborná supervize textu

Mgr. Mária Košútová
– Působí jako klinická logopedka v ambulanci klinické logopedie v Žilině. Má zkušenosti s vedením individuální a skupinové terapie, diagnostikou narušené komunikační schopnosti, prací s dětmi v předškolních i zdravotnických zařízeních.